»   Prowadzimy stałą rekrutację

»   Szkoły posiadają uprawnienia

»   Nauka w systemie 2 i 3-letnim

»   Bogata oferta edukacyjna

»   Licea o szczególnej atmosferze


Zapraszamy!




Licea dla dorosłych
Szkoły dla dorosłych M. Twaina posiadają uprawnienia szkoły publicznej.

» Liceum zaoczne 2-letnie
» Liceum zaoczne 3-letnie
» Kursy do matury
Licea Twaina prowadzone są z pasją, w naszej szkole odkryjesz dobre strony nauki i otrzymasz indywidualne wsparcie.
Szkoły powstały z myślą o Was, dzięki czemu do naszego liceum przyjeżdżają osoby nie tylko z Warszawy i okolic, ale także z całej Polski, oraz Polacy mieszkający zagranicą.
Solidne przygotowanie do matury. W semestrach maturalnych wprowadzamy dodatkowe, bezpłatne zajęcia fakultatywne z wybranych przedmiotów, przygotowujące do egzaminu maturalnego. Większość Absolwentów naszej szkoły kontynuuje naukę na studiach.
Czy od razu po ukończeniu liceum planujesz iść na studia?

 » Przed prezentacją maturalną z polskiego - jak się przygotować?

Przygotowanie do prezentacji

Sekcja porad i pomocy zawiera ciekawe artykuły ze wskazówkami, które przydadzą się Wam podczas nauki. Na tej podstronie znajdziecie także przydatne materiały i narzędzia, oraz odnośniki do arkuszy maturalnych z lat ubiegłych. Jeśli macie pomysł na ciekawy artykuł, możecie go zgłosić poprzez skrzynkę pomysłów.


Prezentacja maturalna z polskiego - jak się przygotować?

Sławomira Sudnicka

Egzaminator radzi. Przygotowując się do ustnej prezentacji maturalnej z języka polskiego, powinieneś wiedzieć, za co konkretnie będziesz oceniany i co komisja bierze pod uwagę. W tym artykule otrzymasz podstawowe informacje na ten temat oraz przydatne wskazówki.

Przygotowując się do ustnej prezentacji, powinieneś wiedzieć, za co konkretnie będziesz oceniany/a. 2-osobowa komisja bierze pod uwagę 4 ważne rzeczy:

1. Sposób realizacji tematu
2. Kompozycja wypowiedzi
3. Rozmowa
4. Język

Ad 1. Za sposób realizacji tematu, a więc za całą 15-minutową prezentację, dostajesz maks 3 punkty na 20 (odpowiednio 1, 2 lub 3) - jest to w sumie mało... za samą prezentację matury się nie zda. Warto więc o tym pomyśleć, gdy masz ochotę kupić gotową pracę.

Co komisja bierze pod uwagę?
  • czy rozumiesz temat
  • czy znasz i rozumiesz wybrane teksty
  • czy trafnie je dobrałeś/aś
  • czy trafnie argumentujesz
  • czy trafnie formułujesz wnioski
  • czy materiał pomocniczy, jaki został przez Ciebie dobrany, jest w ogóle potrzebny,
    jeśli tak - to czy umiesz z niego skorzystać
jeśli spełniasz te kryteria, masz 1 punkt...
  • czy trafnie wykorzystujesz konteksty (filozoficzny, biograficzny, historyczny itd...)
  • czy wnikliwie i samodzielnie selekcjonujesz materiał
  • czy jasno formułujesz główną myśl pracy i potrafisz ją uargumentować
  • czy formułujesz i samodzielnie rozwiązujesz problemy badawcze
  • czy wartościujesz, uogólniasz, syntetyzujesz
im bardziej mądra, samodzielna, logiczna praca – tym większe szanse na 2 i 3 punkty

Ad. 2. Za kompozycję wypowiedzi dostajesz maks 2 punkty na 20 (odpowiednio 1 lub 2) - jest to w sumie bardzo mało...

Co komisja bierze pod uwagę?
  • czy Twoja wypowiedź jest uporządkowana i spójna (wyraźny punkt wyjścia, uporządkowana argumentacja i logiczny wniosek)
  • czy mieścisz się w czasie

Ad. 3. Za rozmowę możesz dostać maks 7 punktów na 20 (odpowiednio 2, 5 lub 7) i o to kryterium warto zawalczyć :-)

Co komisja bierze pod uwagę?
  • czy rozumiesz pytania
  • czy poprawnie odpowiadasz
  • czy wykorzystujesz w swoich odpowiedziach bibliografię
  • czy umiesz bronić swojego stanowiska i przekonać do niego komisję
  • czy swobodnie uczestniczysz w rozmowie
więc jeśli znasz dobrze swój temat oraz lektury i potrafisz podjąć na ten temat rozmowę – będzie dobrze.

Ad. 4. Za język możesz dostać maks 8 punktów na 20 (odpowiednio 2, 6 lub 8 ) i to kryterium jest w sumie najważniejsze :-)

Co komisja bierze pod uwagę?
  • czy mówisz poprawnie

    - jeśli mylą Ci się końcówki, nie odmieniasz poprawnie wyrazów, budujesz niezrozumiałe zdania, to jest źle

    - czy wymawiasz poprawnie słowa

  • czy posługujesz się odpowiednim do sytuacji stylem (unikasz wyrażeń potocznych itd., przestrzegasz tzw. etykiety)
  • czy masz bogate słownictwo i rozumiesz wyrazy, których używasz
  • czy swobodnie posługujesz się terminami specjalistycznymi, które są Ci potrzebne do realizacji tematu

Dobre rady


1. Warto znać bibliografię, którą wpisujesz w ramowy plan – bez znajomości lektur będzie bardzo ciężko. Może i oszukasz komisję, ale czy oszukasz samego siebie?

2. Warto samodzielnie przemyśleć i opracować temat – będziesz się czuć pewniej na rozmowie.

3. Warto przećwiczyć prezentację w domu przed lustrem - ze stoperem w ręku. Najlepiej przed kimś z domowników – pozbędziesz się oporów przed wystąpieniem publicznym.

4. Pamiętaj o czasie – kontroluj go.

5. Nie dobieraj zbyt wielu tekstów, bo możesz się nie zmieścić w 15 minutach.

6. W sytuacji stresowej niektórzy mówią szybciej inni wolniej niż zwykle. Pomyśl, jak Ty zazwyczaj reagujesz i dostosuj do siebie swoją pracę.

7. Jeśli Twój temat Ci na to pozwala, zdecyduj się na materiały pomocnicze – plansze, zdjęcia, plakaty, reprodukcje, rekwizyty itp. Oczywiście nie za dużo! Przygotuj je starannie – ładnie i ciekawie. Przykuj uwagę zmęczonej, znudzonej, zasypiającej komisji – warto :-) tylko sprawdź koniecznie, czy w tekstach, jakie tam się znajdą, nie ma przypadkiem ortografów... to samobójstwo.

8. Przygotuj sobie solidny plan ramowy. Bardzo się przyda... z nerwów możesz się pogubić – nie rozczytać, zacząć mówić nie to, co trzeba...
  • duża czcionka (przynajmniej 12)
  • wytłuszczenia i podkreślenia tylko w najważniejszych miejscach
  • przemyślana numeracja (kolejne argumenty wyraźnie oddziel światłem – zostaw jedną linijkę, żebyś nie musiał/a szukać z nosem przy kartce „gdzie teraz jesteś”)
  • daj plan komuś do sprawdzenia – jeśli nasolisz w nim błędów, jesteś skazany na porażkę - komisja czyta Twój plan !


Oprac. Na podst. najnowszego Informatora, rozmów z maturzystami i własnych ciężkich doświadczeń w komisjach maturalnych

-------------------------------------------
Autor: Sławomira Sudnicka